Turinys
Įvadas
3
Sporto renginių organizavimas 3
Nuostatai
6
Varžybų sąmatos sudarymas
7
Varžybų vykdymo sistemos
9
Varžybų rūšys
10
Sporto renginių organizavimo tvarka
10
Įvadas
Sporto
varžybos tai dviejų arba daugiau sportininkų, komandų, sporto klubų, kolektyvų
varžymasis pagal iš anksto paskelbtus nuostatus, laikantis oficialių sporto
šakos taisyklių. Tikslas - išsiaiškinti
nugalėtojus, prizininkus, dalies arba visų dalyvių užimtas vietas. Sporto
varžybos yra gražus reginys, sportinių rezultatų palyginimas varžantis,
veiksminga sportininkų rengimo, kūno kultūros ir sporto propagavimo, aktyvaus
žmonių poilsio priemonė. Varžybos yra treniruotės vyksmo kulminacija,
sintezuojanti treniruotės rezultatus ir patikrinanti jos efektyvumą.
Sportinių
žaidimų varžybose dalyvauja tūkstančiai žaidimo mėgėjų, pradedant vaikais
baigiant pagyvenusio amžiaus žmonėmis. O kokią žiūrovų auditoriją turi
sportinių žaidimų varžybos. Jas stebi tūkstančiai žiūrovų betarpiai varžybų
vietose ir dešimtys, šimtai tūkstančių – televizijos ekranuose. Varžybos yra
nepakeičiama propogandinė, agitacinė priemonė, kurios dėka į sekcijas ateina
nauji jauni būriai, o tūkstančiai žiūrovų gerai pailsi, maloniai praleidžia
laisvalaikį. Todėl sportinių žaidimų varžybos turi būti gerai organizuotos,
vykti šventiškoje nuotaikoje. Gerai organizuotos ir sistemingai vykdomos
varžybos turi:
·
Didelę auklėjamąją reikšmę,
·
Skatina vykdyti sistemingą mokamąjį –
treniruočių darbą sekcijose, tobulintis, ruoštis būsimoms varžyboms,
·
Skatina kiekvieną žaidėją kelti savo
meistriškumą,
·
Ugdo disciplinuotą, draugiškumą, kolektyviškumą,
·
Leidžia patikrinti mokomojo – sportinio darbo
rezultatus, pasiektą žaidimo lygį.
Sportiniuose
žaidimuose, atsižvelgiant į varžybų pobūdį ir statomus tikslus, yra daug ir
įvairių varžybų rūšių. Todėl kiekvienas kolektyvas gali pasirinkti, kokias
varžybas vykdyti priklausomai nuo esamo žaidėjų, komandų kontingento, esamų
sąlygų ir t.t. Reikia pasakyti, kad dabar kolektyvuose, be reikalo, yra
pamirštos tokios varžybos, kaip žaibo turnyrai, varžybos su formomis ir kt.
Sportinių
žaidimų varžybos pagal varžybų pobūdį ir statomus tikslus yra sekančios:
1. Čempionatai, 2. Pirmenybės, 3.
Taurės varžybos, 4. Žaibo turnyrai, 5. Mačai, 6. Pagrindinės varžybos, 7.
Parodomosios, 8. Kontrolinės, 9. Atrankinės, 10. Atviros, 11. Pereinamosios,
12. technikos veiksmų išsipildymo varžybos.
Sporto renginių organizavimas
Varžybos yra labai svarbi
sudedamoji sportininkų rengimo sistemos dalis. Jos sudaro pačią sporto esmę ir
apibūdina atletų rengimo vyksmo efektyvumą. Varžybinės veiklos kilmė yra
ankstyvesnė už treniravimąsi. Tai reiškia, kad sąvoka varžybos yra pirminė,
sąvoka treniruotė – išvestinė, antrinė. Dalyvavimas varžybose vainikuoja
atitinkamo rengimosi etapo pabaigą. Šių laikų sporte konkrečiai visas varžybų
procesas pasižymi daugiastruktūriškumu. Tai reiškia, kad metų ir net ketverių
metų olimpiniame cikle yra daug varžybų, kurių jau neįmanoma planuoti,
remiantis tradicine samprata. Tačiau išlieka pagrindinė užduotis – pasiekti
geriausią rezultatą atsakingose ir svarbiausiose varžybose.
Varžybinė
veikla apima daug įvairių aspektų: organizacinių, veiklos efektyvumo nustatymo
ir įvertinimo, varžybų vyksmo struktūros, varžybų vyksmo valdymo (strategijos
bei taktikos numatymas ir įgyvendinimas) ir panašiai. Tik gerai organizuotos
varžybos bus naudingos atletams, teiks malonumo žiūrovams, leis koreguoti
treniruočių vyksmą informacijos pagrindu.
Sportinių varžybų charakteristika
Sportinės
varžybos fiziniame auklėjime labai svarbi viso mokymo – auklėjimo darbo
sudėtinė dalis. Varžybos padeda gerinti fizinį žmonių parengimą, sudaro
galimybes jų kūrybinių jėgų ir talento pasireiškimui, yra svarbi kūno kultūros
ir sporto propogandos priemonė, įtraukia naujas žmonių, jaunimo mases į
užsiimančiųjų gretas.
Sportinės
varžybos turi padėti spręsti šiuos pagrindinius uždavinius:
- Įdiegti
fizinę kultūrą ir sportą į žmonių buitį.
- Skatinti
tolesnio masiškumo didinimą ir masinio sporto meistriškumo augimą.
- Užtikrinti
sėkmingą sportininkų pasirodymą šalies varžybose.
- Aukštų
sportinių rezultatų pasiekimą, užtikrinančių sėkmingus sportininkų
pasirodymus Olimpinėse žaidynėse, Pasaulio, Europos čempionatuose.
Kiekvienas renginys reikalauja originalių idėjų, sprendimų
vientisumo ir išbaigtumo, tinkamos vietos pasirinkimo. Renginio nematoma pusė
yra jo organizavimas ir koordinavimas, nuo kurios tiesiogiai priklauso renginio
sėkmė.
Lietuvoje
varžybos organizuojamos teritoriniu ir žinybiniu principu.
Varžybas
teritoriniu principu organizuoja ir vykdo kūno kultūros ir sporto komitetai,
pradedant rajono, miesto, baigiant visasąjunginėmis varžybomis. Tokio pobūdžio
varžybose dalyvauja kūno kultūros kolektyvų, sporto klubų, rajonų, miestų
komandos, nepriklausomai kokiai sporto draugijai ar sportininkams priklauso.
Žinybiniu
principu varžybas organizuoja ir vykdo savanoriškos sporto draugijos, žinybų
sportinės organizacijos, ministerijos. Žinybinėse varžybose dalyvauja
sportininkai – atatinkamos draugijos ar tos žinybos nariai.
Pastaraisiais metais pastebima varžybų skaičiaus
didėjimo tendencija. Tai suprantama, nes didinant vien tik treniruočių
intensyvumą, apimtį ir dažnumą sunku pasiekti aukštų rezultatų. Pagrindinė
varžybų planavimo ir vykdymo forma yra kalendorinis planas. Jis gali būti
einamasis (metinis) ir perspektyvinis.
Ypatingą
reikšmę visose varžybų sistemoje įgauna tiksli ir nuosekli varžybų organizacija
atskirose amžiaus grupėse. Varžybos skiriamos į dvi grupes:
·
Parengiamąsias.
·
Pagrindines.
Parengiamosios
varžybos – tai kontrolinės, atrankinės varžybos. Jų pagrindinis tikslas:
reguliariai tikrinti vykdomą treniruotės procesą, nustatyti žaidėjų pasirengimo
lygį, jo dinamiką, suvesti atskirų treniruotės etapų, periodų ir atskirų jų
atkarpų rezultatus, pagaliau, nustatyti atskirų žaidėjų ir visos komandos
pasirengimą pagrindinėms varžyboms.
Pagrindinės
metų varžybos turi tokius tikslus: išsiaiškinti stipriausias komandas,
sugebančias sėkmingai ginti kolektyvo, miesto, valstybės sportinius interesus,
prestižą šalies varžybose, arba šalies garbę – tarptautinėse varžybose, suvesti
sportinių organizacijų, sporto kolektyvų, trenerių darbo rezultatus.
Aukščiausio
tipo varžybos didžiajame sporte, kaip žinia, yra Olimpinės žaidynės, pasaulio,
atskirų kontinentų čempionatai.
Sportinių
žaidimų varžybos pagal varžybų pobūdį ir statomus tikslus yra sekančios:
1. Čempionatai, 2. Pirmenybės, 3.
Taurės varžybos, 4. Žaibo turnyrai, 5. Mačai, 6. Pagrindinės varžybos, 7.
Parodomosios, 8. Kontrolinės, 9. Atrankinės, 10. Atviros, 11. Pereinamosios,
12. technikos veiksmų išsipildymo varžybos.
Čempionatai:
tai svarbiausios metų varžybos tarp stipriausių komandų, tarp stipriausių
žaidėjų. Jos vykdomos vieną kartą metuose. Šių varžybų išdavoje, jų nugalėtojai
apdovanojami čempionų aukso medaliais, čempionų diplomais, II – III vietas užėmusios
komandos – sidabro ir bronzos medaliais. Čempionatuose paprastai dalyvauja
nedidelis komandų arba dalyvių skaičius (juk čia dalyvauja pačios stipriausios
komandos), o kovose dėl čempiono vardo komandos arba žaidėjai rungtyniauja ratų
sistema (dviem ar keturiais ratais)
Pirmenybės:
tai taip pat vienos pagrindinių varžybų, vykdomos tik vieną kartą metuose.
Pirmenybės vykdomos tuomet kai norima nustatyti žaidimo lygį (mieste, rajone,
ir pan.), suvesti mokomojo – treniruočių darbo rezultatus, populiarinti
žaidimus. Pirmenybės gali būti vykdomos teritoriniu principu (rajono, miesto,
respublikos) ir žinybiniu principu (aukštųjų mokyklų, darboviečių). Vienas iš
būdingesnių ir būtinų bruožų pirmenybėms yra tai, kad aukštesnės grandies
pirmenybėse gali dalyvauti tik tos komandos, kurios dalyvavo žemesnės grandies
varžybose. Pirmenybės vykdomos, paprastai, ratų sistema arba skirstant komandas
į atskirus pogrupius, kur varžybos vykdomos taip pat ratų sistemos principu.
Taurės
varžybos. Tai masiškiausios varžybos. Jų pagrindiniai tikslai yra:
- populiarinti žaidimus,
- įtraukti į varžybas kuo daugiau komandų,
- nustatyti pajėgiausią komandą arba žaidėją.
Taurės varžybos vykdomos įžymių
sportininkų, visuomenininkų įsteigtoms taurėms laimėti, įvairių švenčių proga
įsteigtoms taurėms laimėti. Pagrindinis taurės varžybų siekis, kad kuo didesnis
komandų, dalyvių skaičius dalyvautų.
Žaibo turnyrai
tai labai panašios ir savo tikslais ir organizaciniais savumais varžybos į
Taurės varžybas. Skirtumas, tas kad žaibo turnyrai vykdomi vieno kolektyvo,
vieno rajono, vieno miesto ribose ir sutrumpintas rungtynių laikas arba
žaidžiama iki sumažinto taškų skaičiaus. Žaibo turnyras paprastai prasideda ir
baigiasi tą pačią dieną, arba, ilgiausiai tęsiasi dvi dienas – šeštadienį ir sekmadienį.
Žaibo turnyrai yra nepaprastai įdomūs žiūrovams ir dalyviams, kadangi greit
paaiškėja nugalėtojai, aikštelėje greitai keičiasi priešininkai. Žaibo turnyrus
reikia rengti įvairių švenčių proga, jubiliejų proga, sezono atidarymo,
uždarymo proga, o taip pat įvairių sąskrydžių, iškylų, sporto švenčių metu.
Žaibo turnyrai dažniausiai vykdomi olimpine vieno minuso sistema, o jei
baigiasi lygiosiomis, būtina nustatyti papildomus kriterijus, kurių pagalba
būtų nustatomi nugalėtojai.
Mačai. Yra
dvejopų mačų:
·
varžybos tarp dviejų mokyklų, rajonų, miestų,
kuriems atstovauja po kelias komandas
·
varžybos tarp dviejų komandų žaidžiant
tarpusavyje keletą rungtynių.
Lengvatinės
varžybos. Tai tokios varžybos, kuriose skirtingo meistriškumo komandoms
dirbtinai sudaromos vienodos sąlygos siekti pergalės.
Parodomosios
varžybos. Tikslas – populiarinti žaidimą, susipažinti su nauju, mažai žinomu
žaidimu, parodyti geriausių komandų žaidimą.
Kontrolinės
varžybos. Tikslas – patikrinti žaidėjų arba komandos parengtumą atsakingoms
varžyboms.
Atrankos
varžybos. Tikslas – atrinkti geriausius žaidėjus arba komandas būsimoms
aukštesnės pakopos varžyboms.
Atvirosios
varžybos. Jose gali dalyvauti visi norintys ir galintys žaisti asmenys (pagal
sveikatą ir parengtumą), nesvarbu kokia jų profesija, kur gyvenamoji vieta ir
pan.
Pereinamosios
varžybos. Rengiamos pagal varžybų nuostatose numatytas sąlygas, kai komanda
(žaidėjas) iš vienos pakopos pereina į kitą.
Technikos
veiksmų varžybos. Nugalėtojai išaiškinami pagal du kriterijus: atliekamų
technikos veiksmų kokybę ir rezultatus.
Nuostatai
Bet kokių
varžybų vykdymas yra neįmanomas, nesurašius varžybų nuostatų. Varžybų nuostatai
tai svarbus dokumentas ne tik apie sklandžiam
pačių varžybų įvykdymui, nugalėtojų nustatymui, bet turi didelės
reikšmės ir treniruočių darbo eigai. Juk nuo būsimų varžybų nuostatų priklauso
ir komandų pasiruošimo kryptingumas, treniruočių pobūdis.
Sudarant
nuostatus, svarbiausia, , reikia prisilaikyti jau minėto principo: visi
varžovai turi turėti vienodas sąlygas ir galimybes siekti pergalės. Visuose
nuostatų punktuose turi būti išlaikytas šis pagrindinis reikalavimas.
Varžybų
nuostatus reikia paruošti ir išsiųsti dalyvaujančioms organizacijoms, komandoms
kiek galima anksčiau (2 – 3 mėn. Prieš varžybas), kad būtų galima tinkamai
pasiruošti ir dalyvauti varžybose.
Varžybų
nuostatose turi būti numatyti tokie nuostatai:
- Tikslai ir uždaviniai.
·
Varžybų pravedimo
vieta ir laikas.
- Vadovavimas varžyboms.
·
Varžybų vykdymas.
·
Varžybų nugalėtojų
apdovanojimas.
- Komandų priėmimo sąlygos (registravimo tvarka ir
sąlygos).
- Paraiškos.
Varžybų
tikslas ir uždaviniai. Šiame poskyryje turi būti nurodomas varžybų tikslas.
Dažniausiai varžybų tikslas - nustatyti
pajėgiausią komandą. Jeigu tai čempionatas, taurės varžybos ir pan., tai
paprastai varžybų tikslas yra nustatyti stipriausią šių varžybų komandą. Šių
varžybų uždaviniai galėtų būti tokie: kelti sportininkų meistriškumą, nustatyti
geriausius atitinkamos amplua žaidėjus. Vykdant masines varžybas ar turnyrą,
tokių varžybų tikslas galėtų būti populiarinti, kokia nors sporto šaką tarp
konkrečių socialinių grupių arba skleisti gražias idėjas . jeigu varžybų
tikslas yra platesnis, tai varžybų uždaviniai turi būti konkretūs ir atitikti
vykdomų varžybų tikslą.
Varžybų
vieta ir laikas. Šiame poskyryje nurodoma, kada (metai, mėnuo, diena), kur
(salės arba aikštės), kuriuo laiku (valandos) bus vykdomos varžybos. Šitoje
nuostatų dalyje gali būti nurodyti atatinkami žaidimo salės arba aikštės
reikalavimai. Jeigu į varžybas turi suvažiuoti komandos iš kitų miestų ar
valstybių, šiame poskyryje gali būti nurodyta, kur reikia atvykti prieš varžybų
pradžią, t.y. nurodoma dalyvių susirinkimo vieta ir laikas. Jeigu varžybos
vykdomos kelis mėnesius, tokiu atveju nebūtina tiksliai nurodyti varžybų laiko.
Jei varžybos vykdomos ne vienoje vietoje, arba
įvairiomis datomis, arba keliais etapais, tai nuostatuose turi būti tiksliai
nurodyta atvykimo ir išvykimo dienos.
Vadovavimas
varžyboms. Šiame poskyryje nurodoma, kas vadovauja organizuojamoms varžyboms.
Priklausomai nuo varžybų masto varžyboms gali vadovauti nuo TOK ar FIFA iki
sporto klubo ar mokyklos. Kartais varžyboms vadovauja kelios organizacijos. Turėtų būti nurodoma, kokia organizacija vadovaus varžybų
pravedimui, kas skirs teisėjų kolegiją, kuri betarpiai vykdys varžybas. Šiame
punkte gali būti tiesiog nurodyta, kokia teisėjų kolegija vykdys varžybas,
nurodytas vyriausias varžybų teisėjas, vyr.. sekretorius.
Varžybų
vykdymo sistema. Tai bene svarbiausias nuostatų poskyris. Jame varžybų organizatoriai
turi labai tiksliai nurodyti, kaip bus vykdomos varžybos, kokia varžybų sistema
(ratų, mišrioji, vieno ar dviejų minusų) bus taikoma. Jeigu varžybos vyks
keliais etapais, nurodoma varžybų sistema šiuose etapuose. Šiame poskyryje
nurodoma, kaip bus nustatyta stipriausia komanda, jeigu dvi ar trys komandos
surinks vienodai taškų. Paprastai jeigu dvi ar trys komandos surinko vienodai
taškų, tai aukštesnę vietą užima ta komanda, kuri yra laimėjusi tarpusavio
rungtynes. Šiame poskyryje nurodoma, kiek taškų skiriama komandai už pergalę,
pralaimėjimą ar neatvykimą į rungtynes. Reikia labai
tiksliai nurodyti kada bus traukiami burtai , kokiu principu komandos
skirstomos į pogrupius. Jei varžybos vykdomos, komandas skirstant į pogrupius
reikia tiksliai nurodyti, kiek komandų, kokia tvarka patenka į sekančius
pogrupius, kaip nustatomi nugalėtojai, sekančias vietas laiminčios komandos ir
pan. Nuostatose būtina tiksliai nurodyti, kaip bus pasielgta vienu ar kitu
atveju.
Varžybų
nugalėtojų apdovanojimas. Nurodoma, kaip bus apdovanojami varžybų
nugalėtojai. Oficialių varžybų nuostatose paprastai nurodoma, kad varžybų
prizininkai apdovanojami medaliais ir diplomais, čempionams gali būti įteikta
taurė. Priklausomai nuo varžybų masto ir biudžeto gali būti nurodyta, kad
komandos čempionės žaidėjai ir treneriai apdovanojami asmeninėmis dovanomis.
Jeigu nuostatai rengiami komercinėms varžyboms, tai šiame skyriuje reikia
nurodyti prizinio fondo skirstymo principus, nurodant, kiek, kam ir už ką bus
skiriami piniginiai prizai. Jei varžyboms skiriami specialūs prizai, tai taip
pat reikia juos nurodyti.
Varžybų
dalyvių registravimo tvarka ir sąlygos. Paraiškos. Šiame poskyryje nurodomi
terminai, iki kurių komandos turi pristatyti preliminarias paraiškas (pirminės
ir galutinės paraiškos) apie sutikimą dalyvauti varžybose. Jeigu tai yra ilgai
trunkančių varžybų nuostatai, galima nurodyti, kad komandos privalo turėti
oficialiai patvirtintą paraišką prieš kiekvienas varžybas. Šitoje nuostatų
dalyje taip pat nurodoma, kokia komandų sudėtis tai yra žaidėjų ir oficialių
asmenų skaičius. Šiame poskyryje taip pat nurodoma staro mokestis ir kas moka
už įvairias išlaidas varžybų metu. Be to, čia reikėtų nurodyti, kad varžybų
dalyviai turėtų būti pasitikrinę sveikatą pas gydytojus arba kad jie
rungtyniauja asmenine rizika. Šiame poskyryje taip pat turėtų būti nurodomi ir
protestų dėl teisėjavimo tiekimo tvarką. Čia dar turi būti nurodoma, kuo
aprūpinami žaidėjai, kiek dienų jie aprūpinami ir kas juos aprūpina. Jeigu
varžybos vyksta su išvykomis, reikia nurodyti, kas turi apmokėti kelionės
išlaidas. Būtina nurodyti, kas turi sutikti atvykstančias komandas, kas
atsakingas už varžybų vietos paruošimą, reikiamą inventoriaus paruošimą. Taip
pat nurodoma, kas turi teisę ar yra kviečiami dalyvauti rengiamose varžybose.
Jeigu varžybose yra ribojamas dalyvių amžius, tai nurodomos dalyvių amžiaus
ribos. Jeigu varžybose ribojamas žaidėjų meistriškumas, tai nurodoma, kokio
pajėgumo komandos turi teisę dalyvauti. Jeigu dalyviai skirstomi pagal socialines
grupes, tai apibūdinama ta socialinė grupė. Pirminėje paraiškoje nurodoma:
1.
Dalyvaujančios varžybose organizacijos pavadinimas ir
adresas.
2.
Dalyvaujančių varžybose komandų (žaidėjų) skaičius, jų
sportinis pasirengimas.
3. Kolektyvo
siūlomos aikštelės, salės būsimų varžybų pravedimui, nurodant konkrečias
savaitės dienas ir valandas.
4.
sportinė kolektyvo apranga (spalvos)
5. komandos
(ir komandų) atstovo (vadovo) pavardė. Kuomet kolektyvas, remiantis pirmine
paraiška, bus įtrauktas į varžybų dalyvių skaičių, tada iki nuostatuose
nurodyto termino pateikiama nustatytos formos galutinė paraiška.
Varžybų sąmatos sudarymas
Norint
suorganizuoti ir suplanuosi sporto renginį, svarbu žinoti, kokios bus to
renginio išlaidos ir pajamos. Varžybų sąmata – tai lėšų, skirtų varžyboms
vykdyti sąrašas. Sudarydami sąmatą, varžybų organizatoriai turėtų numatyti ,
kokias išlaidas ir pajamas jie turės rengiamoms varžyboms vykdyti.
Pajams varžybų
vykdytojai gali gauti:
·
Pardavę bilietus.
·
Surinkę starto mokestį.
·
Rėmėjų lėšos.
·
Valstybės (vyriausybinės) lėšos.
·
Komercinės pajamos (organizuojant prekybą
varžybų vykdymo vietoje).
Išlaidos sporto renginiuose
dažniausiai skiriamos tokioms reikmėms tenkinti:
- Teisėjų ir aptarnaujančio personalo darbo
užmokesčiui.
- Varžybų dalyviams apdovanoti.
- Varžybų dalyviams išlaikyti (maitinimas, nakvynė).
- Salės – aikštelių nuoma.
- Organizacinėms – ūkinėms išlaidoms.
- Transporto išlaidoms.
- Reprezentacinėms išlaidoms.
- Kitoms išlaidoms.
Parastai yra sudaroma tik varžybų išlaidų sąmata,
nes varžybas vykdanti organizacija dažniausiai naudoja savo metinį biudžetą.
Teisėjų ir
aptarnaujančio personalo darbo užmokestis negali viršyti Vyriausybės
patvirtintų normatyvinių reikalavimų, jeigu varžybos yra vykdomos valstybinių
institucijų (savivaldybių, biudžetinių organizacijų ir pan.). teisėjų darbo
užmokestis gali būti skaičiuojamas atatinkama pinigų suma už dieną, arba už
vienerias rungtynes. Prie aptarnaujančio personalo paprastai skiriami salės
komendantas, medicinos darbuotojas, valytojos, staliai ir pan. Negalima
pamiršti, kad nuo teisėjų ir aptarnaujančio personalo darbo užmokesčio turi
būti sumokami visi privalomieji (Sodros, pajamų) mokesčiai.
Išlaidos
rungtynių dalyviams apdovanoti. Šitame sąmatos punkte numatoma, kiek lėšų
bus skirta varžybų dalyviams apdovanoti. Apdovanojimai gali būti daiktiniai
(prizai, taurės, dovanos, padėkos raštai ir pan.) ir piniginiai. Jeigu
piniginis žaidėjo apdovanojimas viršija Vyriausybės numatytas minimalias
neapmokestinamas sumas, tai iš jų turi būti išskaičiuojamas pajamų mokestis.
Išlaidos varžybų dalyviams
išlaikyti. Jeigu varžybų organizatorių finansinės galios paprastai tai būna
dalyvių maitinimo ir nakvynės lėšos. Organizatoriai ir čia turi neužmiršti, kad
maitinimo lėšų dydis yra taip pat reglamentuotas įvairiais vyriausybės nutarimais.
Organizacinės
– ūkinės išlaidos. Bet kuriose varžybose sklandžiai vykdyti renginį reikia
įvairių raštinės (popierius, rašikliai, sąvaržėlės, lipni juosta ir kt.) bei
ryšio priemonių (telefono pokalbiai, faksimilinių pranešimų siuntimas,
dokumentų kopijavimas, kompiuterių ryšys ir kt.). Minėtoms reikmėms tenkinti ir
skiriamos šios lėšos. Prie šių išlaidų taip pat reikėtų priskirti varžybų
reklamos išlaidas. Šiame punkte dažniausiai ir daugiausiai yra daromos
nedovanotinos klaidos , dėl blogos nekokybiškos įrangos, ar tiesiog
neatsižvelgiama į mastą.
Transporto
išlaidos. Jeigu rengiamose varžybose reikės transporto priemonių varžybų
dalyviams gabenti į rungtyniavimo vietas reikia numatyti, kiek lėšų skirti
šioms reikmėms tenkinti. Taip pat lėšos transportui turi būti numatytos, jeigu
bus organizuojamas išvykos ar ekskursijos.
Reprezentacinės
išlaidos. Pagal Finansų ministerijos nutarimą į reprezentacines išlaidas
įskaitomos visos užsienio svečių priėmimo (nakvynė, maitinimas, transportas,
suvenyrai, gėlės ir kt.) išlaidos. Kadangi varžybos tai ne vien sportininkų
galių išbandymas sporto aikštelėje, bet ir tarpusavio bendravimas bei pažintinė
veikla, gali būti numatomos išlaidos vakaronėms, diskotekoms, pobūviams,
parodoms, teatrams, koncertams, ir kitiems kultūros renginiams ir vietoms
lankyti.
Kitos
išlaidos tai lėšos, skirtos sąmatoje nenumatytoms reikmėms tenkinti ar
daiktams įsigyti.
Visos
sąmatoje numatytos išlaidos, jeigu jos buvo padarytos, privalo būti pateisintos
jas patvirtinančiais dokumentais. Tai gali būti sąskaitos faktūros, išlaidų
orderiai, pasirašyti algalapiai ir kiti išlaidų pateisinimo dokumentai.
Atsižvelgiant į metinę sąmatą, turimas lėšas šiai sporto šakai, ir kalendorinį
planą, rungtynių sąmatą galima mažinti arba didinti.
Organizuojant
sporto renginį labai svarbu žinoti jau aptartus dalykus. Nepagalvojus nors apie
viena iš aptartų punktų organizatoriai rizikuoja sugadinti renginį.
Organizuojant sporto renginį labai svarbu suprasti apie ką jis bus, kokios jis
svarbos, kokios taisyklės. Mūsų šalyje sunkiai organizuojami sporto renginiai,
nesugebama tinkamai pasiruošti, suvilioti žiūrovų, o jeigu jis ir ateina tai po
šitokio renginio kitąkart dagiau nebeateis. Yra tiek daug sporto šakų kurių įdomumas
dar nėra parodytas visuomenei. Mūsų šalyje klesti tik didelės sporto šakos,
kaip krepšinis, taip pat šioje srityje cirkuliuoja ir didžiausios pinigų sumos,
kurios ir lemia pasirengimą.
Varžybų vykdymo sistemos
Varžybų
sistema – tai pastovus, nuoseklus ir tikslus rengiamų varžybų, rungčių,
rungrynių išdėstymas. Ji laiduoja tikslingą sportinį rengimą ciklais, optimalų
varžybų ir rungtynių skaičių per metus.
Rengiant
varžybas būtina:
- visoms komandoms (žaidėjams) sudaryti vienodas
sąlygas garbingoje sportinėje kovoje siekti pergalės;
- po sporto varžybų visos komandos (žaidėjai) turi
užimti vietas pagal esamą pajėgumą.
Taikomos įvairios varžybų vykdymo
sistemos:
- olimpinė vieno minuso,
- olimpinė dviejų minusų,
- ratų,
- mišrioji.
Sistema
parenkama atsižvelgiant į varžybų tikslus ir pobūdį, turimas sąlygas, laiką,
lėšas, komandų (žaidėjų) skaičių, parengtumą ir kitus veiksnius.
Olimpinė
vieno minuso sistema.
Pralaimėjusi
vienas rungtynes komanda (žaidėjas) iš varžybų pasitraukia – tokia sistemos
esmė.
Yra keletas
teigiamų šios sistemos bruožų:
·
susirinkus dideliam komandų (žaidėjų) skaičiui,
varžybos vyksta gana greitai;
·
kiekvienos rungtynės yra labai svarbios
žaidėjams ir įdomios žiūrovams, nes galimi įvairūs netikėtumai.
Neigiami bruožai:
- nedaug rungtynių, ypač silpnesnėms komandoms;
- nepatikimai išaiškinama nugalėtoja ir kitas vietas
užėmusios komandos.
Olimpinė
dviejų minusų sistema.
Sistemos esmė
tokia: komanda (žaidėjas), pralaimėjusi vienas rungtynes kovoja toliau bet
tiktai pat su vieną pralaimėjimą patyrusiomis komandomis (žaidėjais). Komanda
pralaimėjusi antrą kartą, iš tolesnių varžybų iškrinta. Teigiami šios sistemos
bruožai:
·
komandos žaidžia daugiau rungtynių;
·
objektyviau išsiaiškinamos keturios geriausios
komandos (žaidėjai);
·
komanda, pralaimėjusi vieną susitikimą turi
teisę kovoti dėl antros vietos.
Ratų
sistema.
Kiekviena komanda (žaidėjas) susitinka su kiekviena
kita tose varžybose dalyvaujančia komanda (žaidėju) tiek kartų, kiek ratų
vyksta varžybos (jei vienu ratu – vieną kartą, jei dviem ratais – du kartus,
keturiais – keturis). Šios sistemos privalumai:
·
objektyviausiai įvertina komandų (žaidėjų)
pajėgumą;
·
išaiškina visas dalyvaujančių varžybose komandų
žaidėjų užimamas vietas;
·
komandos (žaidėjai) turi daug rungtynių;
·
ilgą laiką vykdomos varžybos daro treniruotės
vyksmą tikslingą.
Neigiamas sistemos bruožas yra tas, kad varžybos
trunka ilgai, todėl didėja materialios išlaidos.
Mišrioji
sistema.
Tai olimpinės ir ratų sistemos derinys: dalis
varžybų vykdoma ratų sistema, dalis olimpine. Mišrioji sistema naudinga tuo,
kad varžyboms sugaištama nedaug laiko, jose gali dalyvauti daug komandų, galima
nustatyti norimą vietų skaičių lentelėje.
Varžybų rūšys.
SPORTO RENGINIŲ ORGANIZAVIMO TVARKA
I. BENDROSIOS
NUOSTATOS
1.
Viešųjų renginių organizavimo tvarka (toliau – Tvarka) reglamentuoja renginių,
vykstančių viešose vietose, organizavimą, išskyrus renginius, vykstančius
uždarose patalpose, kurie nurodyti Lietuvos Respublikos susirinkimų įstatyme
(Žin., 1993, Nr. 69-1291).
2. Tvarka siekiama prižiūrėti, kontroliuoti bei derinti organizuojamus
renginius.
3. Renginių klasifikacija:
3.2. sporto renginiai – renginiai, kuriuose vyksta sporto varžybos ar kitos
rungtys, propaguojamas sportas, sveikas gyvenimo būdas ir pan.;
4. Sąvokos:
4.1. renginys – iki dviejų šimtų žiūrovų pritraukiantis kelių valandų viešai
reklamuojamas atviras renginys;
4.2. masinis renginys – daugiau kaip du šimtus žiūrovų pritraukiantis vienos ar
kelių dienų viešai reklamuojamas atviras renginys;
4.3. komercinis renginys – renginys, kurio metu įėjimas į renginį yra mokamas
arba renginiu siekiama finansinės naudos (reklama, prekių ar paslaugų
pardavimas ir pan.);
4.4. nepilnamečiams skirtas renginys – renginys, orientuotas į nepilnamečius;
4.5. miesto (seniūnijų) renginiai – renginiai, skirti vietovių jubiliejinėms
datoms paminėti;
4.6. renginio organizatorius – Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka
įregistruotos įmonės, įstaigos, organizacijos (išskyrus Lietuvos Respublikos
susirinkimų įstatymo 4 straipsnio 2 punkte nurodytus ūkio subjektus), kiti
juridiniai bei fiziniai asmenys, organizuojantys šios Tvarkos 1 punkte
nurodytos pobūdžio renginius, ir nėra pažeidęs šios Tvarkos nuostatų ar kitų teisinių
aktų, susijusių su renginių organizavimu;
4.7. skelbimas – vienkartinė trumpalaikė (iki 1 mėnesio) renginio reklama
(pranešimas, kvietimas), pateikiama specialiai tam skirtose vietose;
4.8. renginio vieta – renginiui organizuoti tinkama vieta, kurioje organizuoti
renginiui leidimą duoda rajono savivaldybės administracija.
4.9. didesnio pavojaus šaltinis – mechanizuotų transporto priemonių,
pirotechnikos, gyvūnų naudojimas, taip pat kiti veiksniai, keliantys pavojų
žmogaus sveikatai ir gyvybei.
II. RENGINIŲ LAIKAS IR VIETA
5. Renginiai gali vykti nuo 8.00 val. iki 23.00 val., išskyrus renginius,
skirtus paminėti valstybinėms šventėms, bei renginius, kurių laikas nustatomas
(prailginamas) atskiru renginio organizatoriaus gautu rajono savivaldybės
administracijos direktoriaus įsakymu patvirtintu sutikimu.
6. Renginiai, skirti nepilnamečiams, gali vykti nuo 8.00 val. iki 22.00 val.
7. Renginių vieta gali būti bet kuri Širvintų rajono vieša vieta, kuri atitinka
šios Tvarkos III ir IV skyriuose nustatytus saugumo reikalavimus.
III.RENGINIŲ SAUGUMAS IR TVARKA
8. Renginio organizatorius privalo:
8.1. aptverti renginio vietos teritoriją (jei renginys pritraukia daugiau kaip
500 žiūrovų ir aptvėrimas įmanomas pagal renginio pobūdį ir vietą);
8.1. atžymėti renginio vietos teritoriją , kurioje naudojamas didesnio pavojaus
šaltinis;
8.2. gerai apšviesti renginio vietos teritoriją ir jos prieigas (jei renginys
vyksta tamsiu paros metu);
8.3. sudaryti ir patvirtinti teritorijos apsaugos organizavimo planą, suderinti
jį su policija ir sudaryti sutartis dėl viešosios tvarkos palaikymo, tuo
užtikrinant teritorijos apsaugą, renginio vietos teritorijoje esančių objektų
apsaugą, bei padedant policijai užtikrinti viešąją tvarką (suteikiant jiems
visokeriopą pagalbą);
8.4. kontroliuoti, kad į renginio teritoriją nebūtų įsinešama alkoholinių ir
kitų svaigiųjų gėrimų, narkotinių bei kitų psichotropinių medžiagų, ginklų,
kitų daiktų, kuriais galima sužaloti žmogų, sukelti grėsmę aplinkiniams;
8.5. kontroliuoti, kad į renginio vietos teritoriją nebūtų įleidžiami
neblaivūs, nuo narkotinių ar psichotropinių medžiagų apsvaigę asmenys;
8.6. esant galimybei, renginio dalyvius bei žiūrovus apdrausti nuo nelaimingų
atsitikimų;
8.7. nedelsiant nutraukti renginį, jeigu kyla grėsmė žmonių sveikatai ir
saugumui.
IV. TECHNINIS RENGINIŲ
SAUGUMAS IR TVARKA
9. Renginio organizatorius privalo užtikrinti viso renginio metu
naudojamos įrangos saugumą:
9.1. pateikti technikos priežiūros tarnybos išvadą dėl įrenginio tinkamumo
naudoti;
9.2. pateikti priešgaisrinės apsaugos tarnybos suderinimą dėl renginio vietos
teritorijos bei įrengimų atitikimo priešgaisriniams reikalavimams;
9.3. pateikti renginio teritorijos schemas, nurodant įėjimus, išėjimus, jų
skaičių renginiuose, kuriuose naudojamas didesnio pavojaus šaltinis;
9.4. užtikrinti teritorijos sutvarkymą (pateikti pasirašytas su tvarkančiomis
organizacijomis sutartis);
9.5. jei renginys trunka ilgiau nei dvi valandas, užtikrinti, kad renginio metu
būtų pastatyti biotualetai (pateikti sutartis dėl biotualetų bei jų skaičiaus –
skaičius nustatomas pagal sanitarinių normų reikalavimus);
9.6. užtikrinti, kad garsas renginio metu neviršytų visuomenės sveikatos centro
nustatytų higieninių normų reikalavimų.
V. PREKYBA ALKOHOLINIAIS
GĖRIMAIS IR MAISTO PRODUKTAIS RENGINIŲ METU
10. Prekiauti alkoholiniais gėrimais renginių metu leidžiama tik turint rajono
Savivaldybės administracijos išduotą vienkartinį leidimą (licenciją).
11. Įmonė, norinti gauti vienkartinę licenciją, rajono Savivaldybės Ūkio valdymo
ir ekonomikos skyriui ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas pateikia:
11.1. prašymą, kuriame nurodoma vienkartinės licencijos verstis mažmenine
prekyba alkoholiniais gėrimais, rūšis;
11.2. licencijos, leidžiančios verstis mažmenine prekyba alkoholiniais
gėrimais, kopiją;
11.3. bankinio pavedimo su banko žyma kvito originalą apie sumokėtą valstybės
rinkliavą už vienkartinę licenciją verstis mažmenine prekyba alkoholiniais
gėrimais.
12. Organizatoriai privalo užtikrinti, kad alkoholiniai gėrimai nebūtų
parduodami nepilnamečiams, o užfiksavę tokius faktus, informuoti policijos
pareigūnus ir ir Valstybinę tabako ir alkoholio kontrolės tarnybą.
13. Prekyba alkoholiniais gėrimais draudžiama stiklinėje ar kitoje taroje,
kuria galima sužaloti žmogų.
14. Prekyba alkoholiniais gėrimais turi būti nutraukta likus ne mažiau kaip
ketvirtadaliui viso renginio laiko iki renginio pabaigos.
15. Renginiai, kurių metu vienkartiniai leidimai prekiauti alkoholiniais
gėrimais neišduodami:
15.1. nepilnamečiams (asmenims iki 18 metų) skirti renginiai arba planuojama,
kad į renginį susirinks daugiau nei 60 proc. nepilnamečių;
15.2. sporto renginiai, vykstantys ne uždarose patalpose.
16. Jei renginio metu bus prekiaujama maisto produktais, reikia gauti
suderinimą iš Maisto ir veterinarijos tarnybos, ir jį pateikti Ūkio valdymo ir
ekonomikos skyriui.
VI. PRAŠYMŲ LEISTI ORGANIZUOTI
VIEŠĄJĮ RENGINĮ PATEIKIMAS, NAGRINĖJIMAS IR LEIDIMŲ IŠDAVIMAS
17. Viešųjų renginių organizatorius ne vėliau kaip prieš penkiolika dienų iki
renginio organizavimo dienos pateikia rajono savivaldybės administracijos
direktoriui prašymą dėl renginio organizavimo, kuriame nurodo:
17.1. renginio formą ir jo turinį (prideda programą);
17.2.
renginio datą, jo pradžios ir pabaigos laiką;
17.3. renginio vietą;
17.4. numatomą dalyvių skaičių;
17.5. pageidavimus policijai dėl viešosios tvarkos palaikymo;
17.6. ne mažiau kaip dviejų organizatorių vardus, pavardes, gyvenamąsias
vietas, telefono numerius ir parašus;
17.7. kitus dokumentus, kurių reikalauja komisija, nagrinėjanti prašymą;
17.8. su prašymu organizatorius turi pateikti teritorijos savininko raštišką
sutikimą dėl teritorijos organizuojamam renginiui panaudojimo (jei teritorija
priklauso savivaldybei, toks sutikimas nereikalingas).
18. Organizatorių prašymus nagrinėja savivaldybės administracijos direktorius
arba jo įsakymu sudaryta komisija. Leidimai organizuoti renginius arba
motyvuoti neigiami atsakymai išduodami per 3 darbo dienas nuo prašymo gavimo
dienos.
VII. RENGINIŲ ORGANIZAVIMAS IR
APRIBOJIMAI RENGINIAMS
19. Organizatorius renginį reklamuoti gali tik gavęs savivaldybės
administracijos direktoriaus išduotą leidimą renginiui organizuoti.
20. Jei numatoma, kad gali būti keičiamas renginio laikas ir/ar vieta, arba,
kad renginys neįvyks, apie tai būtina informuoti rajono Savivaldybės
administracijos direktorių ne vėliau kaip likus 7 dienoms iki renginio.
21. Organizatoriui renginio metu pageidautina segėti skiriamuosius ženklus.
22. Organizatorius atsako už renginio turinį ir kokybę.
23. Renginio neleidžiama organizuoti jeigu:
23.1. renginys gali kelti grėsmę žmonių sveikatai, pažeisti jų garbę ir orumą;
23.2. bet kokiomis formomis, metodais ir būdais gali išreikšti nepagarbą
Lietuvos valstybės tautiniams ir religiniams jausmams, simboliams bei gali
pažeisti Lietuvos Respublikos Konstituciją, kitus įstatymus ir norminius teisės
aktus;
23.3. bet kokiomis formomis, metodais ir būdais gali išreikšti smurto,
prievartos, neapykantos ir narkotikų populiarinimą.
VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
24. Masinius renginius viešosiose vietose gali organizuoti tik įmonės, įstaigos
ar organizacijos, turinčios teisę šiai veiklai vykdyti ir nepažeidusios šios
Tvarkos, kitų teisės aktų, susijusių su renginių organizavimu.
25. Jei renginio organizatorius pažeidžia šią Tvarką ar kitus su renginių
organizavimu susijusius teisės aktus, jam vienerius metus nuo pažeidimo
leidimai organizuoti renginius neišduodami.
26. Organizatoriai privalo laikytis visų įsipareigojimų, nurodytų administracijos
direktoriaus įsakyme bei išduotame leidime (pažymėjime), Lietuvos Respublikos
įstatymų, Savivaldybės teisės aktų bei šios Tvarkos.
27. Jei organizatoriai nevykdo šios Tvarkos ar keliamų komisijos reikalavimų,
leidimas renginiui organizuoti neišduodamas.
28. Organizatoriai privalo užtikrinti tikrinančių pareigūnų patekimą į renginio
vietos teritoriją, pateikus tarnybinį pažymėjimą.
29. Organizatoriai, padarę materialinės žalos, atsako už ją ir atlygina
nuostolius.
30. Organizatoriai, negavę leidimo organizuoti renginį, turi teisę apskųsti
sprendimą Lietuvos Respublikos įstatymų numatyta tvarka.
Literatūros sąrašas:
- S.Stonkus, A.K. Zuoza, V. Jankus, R. Pacenka
Žaidimai – teorija ir didaktika. – Kaunas, 2002.
- Stonkus S. Sportinių Žaidimų varžybos ir jų
vykdymas. – Vilnius, 1978.
- Stonkus S. Sportinių Žaidimų varžybos ir
teisėjavimas. – Kaunas, 1968.
- E. Paulauskienė Sportinės gimnastikos varžybų
organizacija ir jų pravedimas. – Vilnius, 1978.
- Zuoza A. K. Tinklinio varžybų organizavimas ir
vykdymas. – Kaunas, 1999.
Komentarai